13 januari 2025

Een blik op 2025: navigeren door onzekerheid en kansen

De vastgoedmarkt blijft uitdagend door geopolitieke spanningen en inflatie. Hoe bereiden we ons voor op 2025? Onze strategie draait om drie pijlers: focus, expansie en exploratie. We zullen ons de komende jaren inzetten op verdere optimalisatie van de Nederlandse kernportefeuille.

Margarethe van der Vorm (CEO) vertelt: “In Nederland richten we ons op woningen, convenience retail en hotels. De krappe woningmarkt biedt veel kansen. We versterken onze woningportefeuille door te investeren in duurzame objecten op sterke locaties. Daarnaast zijn we ook actief in het buitenland. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk richten we ons op optimalisatie en verkoop in de komende jaren. De vrijgekomen middelen zullen we herinvesteren in onze kernmarkten: Nederland en Polen. We zien nog steeds potentie in de Poolse markt en willen onze activiteiten daar verder uitbreiden, met name in de woning- en hotelsector. Dit betekent onder andere dat we de leverage op onze Poolse activa zullen verhogen en partnerships aan zullen gaan. Verder zien we dat de hotelmarkt herstellende is van de coronacrisis. Wij zien volop groeikansen en willen daarom verder investeren in onze hotelportefeuille, gericht op strategische locaties in de belangrijkste steden.”

Er blijft uiteraard veel aandacht voor stabiliteit. Herman Jan Faber (CFO): “We zullen onze beleggingen diversifiëren en onderzoeken daarom ook alternatieve beleggingscategorieën, zoals aandelen, fixed income en private financieringen. We geloven dat dit ons zal helpen om een stabiel rendement te behalen. De aandelenmarkt biedt interessante mogelijkheden in sectoren die profiteren van de energietransitie en digitalisering. We zullen onze aandelenportefeuille dan ook verder uitbreiden. Ook zien we kansen in private financieringen en zullen we onze activiteiten in dit segment stapsgewijs uitbreiden.”

Rene M. Voortmeijer (CCO) vult aan: “We kijken kritisch naar onze bestaande objecten en waar nodig voeren we optimalisaties door. Zoals het verbeteren van huurinkomsten en het verduurzamen van objecten. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van de strategie. We streven naar een volledig Paris Proof portefeuille tegen 2040. Bij aankoop van nieuw vastgoed letten we op de energieprestaties. Minder rendabele complexen zullen we uitponden. Verder geloven we in de kracht van convenience centers en willen we onze portefeuille in dit segment verder uitbreiden. De focus ligt op centra met een hoog aandeel supermarkten en andere essentiële winkels.”

Margarethe sluit af: “Door deze strategieën te volgen, streven we naar een toekomstbestendige portefeuille die zowel duurzaam als winstgevend is. Met vertrouwen en optimisme kijken we vooruit naar de kansen die de toekomst brengt.”

#Corporate #Nieuws