Beleving maakt het vastgoed, deel 1: Woonbeleving
n deel 1 van ‘Beleving maakt het vastgoed’ wordt ingegaan op de wijze waarop Van der Vorm Vastgoed Groep beleving schept op het gebied van wonen, namelijk op een wijze die waarde toevoegt voor onze huurders en bezoekers en aan ons vastgoed.
De maatschappij is meer en meer gericht op het bevredigen van psychische behoeften. Onderdeel hiervan is beleving. Deze ontwikkeling vindt zijn weerspiegeling in het consumptiegedrag en dus ook in de wensen en behoeften op het gebied van wonen. Waar huizen ooit voornamelijk de functie hadden om te voorzien in veiligheid en geborgenheid, is het huis tegenwoordig het verlengde van iemands identiteit.
Beleving creëert dus ook in vastgoed onderscheidend vermogen. Diverse onderzoeken naar de beleving op woon- en winkelvastgoed laten zien dat het toevoegen van beleving waarde schept voor zowel huurder en bezoeker, als het vastgoedobject en de omgeving. Om vastgoed te blijven ontwikkelen dat aansluit op de verschillende wensen en behoeften van het moment, is het dus van belang te anticiperen op de groei naar het bevredigen van psychische behoeften en de vormen waarin deze door verschillende doelgroepen wordt geconsumeerd.
De groei van bevrediging van psychische behoeften is onder andere terug te zien in een steeds grotere wens naar esthetisch mooie woonruimten op het gebied van constructie en afwerking. De woningindeling, de kwaliteit van het interieur, de uitstraling van gemeenschappelijke ruimten en het exterieur en de inrichting van de directe omgeving: allen maken deel uit van de woonbeleving van huurders. En allen zullen moeten voldoen op het gebied van de verwachtingen, wensen en eisen van de huurder om een kwalitatief goede woonbeleving te bewerkstelligen. Een woonbeleving die leidt tot het gevoel van “thuis zijn”.
Het creëren van plekken waar mensen zich thuis voelen
Het gevoel van ergens thuis zijn ontstaat aan de hand van tal van factoren. Een gevoel van veiligheid, controle, comfort, identiteit en verbondenheid maakt dat een huis tot een thuis verwordt. De factoren die aan de basis staan van dit gevoel veranderen mee met de tijdsgeest. Om woonruimten te creëren waar huurders zich thuis voelen, is het van het grootste belang om te begrijpen wat dit “thuis voelen” voor de huurder inhoudt. Dit gevoel is onderdeel van de beleving van de huurder en ontstaat aan de hand van een fysieke, sociale en persoonlijke context.
Bij de ontwikkeling en realisatie van onze woningen werken wij samen met verschillende partijen om een beleving te creëren die huurders in staat stelt zich thuis te voelen. Dit doen wij samen met huurders, vanuit inzicht in de sociale en persoonlijke context en met partijen als architecten en specialisten op het gebied van interieur en stoffering. Tezamen resulteert dit in woningen die aansluiten op de hedendaagse (en toekomstige) woonwens van de huurder, alsmede vastgoed dat van blijvende waarde is voor alle andere belanghebbenden. Onderstaand drie voorbeelden van woningontwikkeling waarbij wij door middel van een samenspel van materialen in het interieur en exterieur en de aanwezige voorzieningen plekken creëren die verschillende groepen doen thuis voelen:
Harvest, Den Haag
In het Haagse Loosduinen, op fietsafstand van zowel het centrum van Den Haag als het strand van Kijkduin, wordt gewerkt aan de realisatie van ‘Harvest’. 177 hoogwaardig afgewerkte nieuwbouw appartementen en studio’s met een moestuin om groene vingers aan het werk te zetten en (buurt)bewoners bij elkaar te brengen. Gericht op verschillende doelgroepen, van young professionals tot senioren, brengt ‘Harvest’ modern wooncomfort met gemeenschapsgevoel naar deze van origine traditionele arbeiderswijk. De ruimtelijke indeling, urban afwerking en een moderne keuken, badkamer en toilet in de woningen sluiten naadloos aan op de hedendaagse woonwens van de verschillende doelgroepen. Evenals het samenspel van materialen aan de binnen- en buitenzijde van het complex, de aanwezige schuur en moestuin. ‘Harvest’ wordt naar verwachting in het najaar van 2018 opgeleverd.
PC Hooft 17, Amsterdam
Stel je voor: ondernemen of wonen aan een van de bekendste en meest luxe winkelstraten van Amsterdam, de P.C. Hooftstraat. ‘P.C. Hooft 17’ is gevestigd in een pand met karakteristieke Amsterdamse gevel en wordt getransformeerd om ruimte te verschaffen aan drie royale appartementen en een luxueuze retail unit. Zowel het interieur als het exterieur van de ‘P.C. Hooft 17’ is met de grootste zorg architectonisch ontworpen en samengesteld om een zo’n comfortabel mogelijke leefomgeving te creëren. Top notch voorzieningen en de allerhoogste mate van afwerking vormen tezamen een ongekend luxueuze en onbezorgde woonbeleving. De buitengevel van het pand behoudt na transformatie zijn karakteristiek Amsterdamse look and feel, terwijl met het samenspel van elegante en robuuste materialen de luxe beleving van de winkelstraat wordt omarmd en doorgevoerd. Naar verwachting worden de appartementen en retail unit in de zomer van dit jaar opgeleverd.
De Veense Poort, Veenendaal
Aan de westkant van Veenendaal wordt gewerkt aan de realisatie van ‘De Veense Poort’: 250 woningen waarbij de woonbeleving draait om ‘landelijk en rustig wonen in nabijheid van verschillende steden’. Een ruimtelijk gevoel, veel natuurlijke lichtinval en ruimte voor groen creëren een gevoel van rust en maken het landelijke karakter dat aan de basis staat bij de ontwikkeling van dit project. De locatie en aansluiting met steden als Utrecht en Arnhem maken dat bewoners de dynamiek en drukte van de stad naar wens kunnen opzoeken. Variërende woningtypes, van appartementen tot grondgebonden woningen in zowel de koop- als huursector, maken dat ‘De Veense Poort’ een toekomstig thuis is voor diverse huurdersdoelgroepen. Hier is onder andere met de woningindeling en inrichting van binnen- en buitenruimte rekening mee gehouden. Consistent ontwerp en materiaalgebruik creëren geven een eigen identiteit aan de verschillende woningtypes, zonder de eenheid van het geheel uit het oog te verliezen. De eerste fases van ‘De Veense Poort’ zijn reeds opgeleverd en bewoond.
Waardecreatie voor alle betrokken partijen blijft centraal staan in onze missie.
De komende jaren blijft Van der Vorm Vastgoed Groep waarde creëren voor alle partijen die betrokken zijn bij ons vastgoed. Het aandeel van beleving in het consumptiegedrag van consumenten zal wederom toenemen en mede op basis van deze ontwikkeling optimaliseren wij ons vastgoed. Naast waardecreatie door toevoeging van beleving, zijn wij volop actief bezig met verduurzaming en vernieuwing binnen onze portefeuille, waarover later meer. Volg onze ontwikkelingen via de website en op social media.